Argentine TV Fictions at International Film Festivals

Authors

  • Carolina Soria Universidad de Buenos Aires

Abstract

This article examines the recent participation of Argentinian television series in international film festivals in an audiovisual context dominated by radical changes in production, distribution and consumption. The proposal of this work is to describe the multiple identity of contemporary audiovisual and postulate that the incursion of recognized artists in the television format - and its exhibition at film festivals - works as a legitimate double operation, elevating the series as a cultural product and artistic expression. From this perspective, the narrative and stylistic construction of two Argentine fictions will be analyzed, as well as the journeys undertaken by them - their television broadcast, online platforms and audiovisual festivals. The conclusions of the article aim to highlight the central place occupied by the circulation and distribution of television fiction in the audiovisual industry and in the recognition spaces usually associated with film and television.

Keywords:

argentine TV series fiction, filmmakers, international film festivals, distribution, consumption

References

Bourdaa, M. (2011). Quality Television: construction and de-construction of seriality. En: Pérez-Gómez, M. (Ed.) Previously on. Estudios interdisciplinarios sobre la ficción televisiva en la Tercera Edad de Oro de la Televisión, pp. 33-43. Sevilla: Biblioteca de la Facultad de Comunicación de la Universidad de Sevilla.

Broe, D. (2019). Birth of the Binge: Serial TV and the End of Leisure. Detroit: Wayne State University Press.

Cascajosa, C. (2016) La cultura de las series. Barcelona: Laertes.

Cerdán, J. & Labayen, M.F (2017). “Film and Television”. En D,'Lugo, M, López, A.M., Podalsky, L. (Eds.) The Routledge Companion to Latin American Cinema (pp. 344-357). Londres: Routledge.

Cortés, L. & Rodríguez, M. M. (2011) La influencia del estilo visual cinematográfico en las series de ficción televisivas en Pérez-Gómez, M. A. (Ed.) Previously on. Estudios interdisciplinarios sobre la ficción televisiva en la Tercera Edad de Oro de la Televisión. Sevilla: Biblioteca de la Facultad de Comunicación de la Universidad de Sevilla, 71-87.

Chan, F. (2001). The international film festival and the making of a national cinema. Screen, 52 (2), 253-260.

Gallego, R. (26 de julio, 2018). Entrevista a Lucía Puenzo: “No recuerdo otro momento del cine con tal grado de parálisis”. EscribiendoCine. Recuperado de http://www.escribiendocine.com/entrevista/0015057-lucia-puenzo-no-recuerdo-otro-momento-del-cine-con-tal-grado-de-paralisis/

Gallego, R. (27 de marzo, 2015). Entrevista a Diego Lerman: “Como director de cine me gustaba la posibilidad de la TV como gran laboratorio”. EscribiendoCine. Recuperado de http://www.escribiendocine.com/entrevista/0010417-diego-lerman-como-director-de-cine-me-gustaba-la-posibilidad-de-la-tv-como-gran-laboratorio/

Gallego, R.. (16 de septiembre, 2015). Entrevista a Lucía Puenzo: “Cromo fue de mucho aprendizaje y diversión para todos”. EscribiendoCine. Recuperado de http://www.escribiendocine.com/entrevista/0011123-lucia-puenzo-cromo-fue-de-mucho-aprendizaje-y-diversion-para-todos/

Gauthier, P. (2018). Inmersión, redes sociales y narrativa transmedia: la modalidad de recepción inclusiva. Comunicación y medios, 37, 11-23. DOI: 10.5354/0719-1529.2018.46952

Giunta, A. (2007). La era del gran escenario. Revista Ñ, 19.

Goodfellow, M. (10 de septiembre, 2015). Pyramide acquires TV drama Cromo. Screendaily. Recuperado de https://www.screendaily.com/news/pyramide-acquires-tv-drama-cromo/5092802.article

Hertz, B. (16 de agosto, 2018). TIFF 2018: Julia Roberts headlines festival’s attempt to blur lines between film and televisión. The Globe and Mail. Recuperado de https://www.theglobeandmail.com/arts/film/article-tiff-2018-julia-roberts-headlines-festivals-attempt-to-blur-lines/

Jauregui, M., Puenzo, L. & Puenzo, N. (Productores). (2015). Cromo. [Serie de televisión] Buenos Aires: Historias Cinematográficas.

Jenner, M. (2018). Netflix and the Re-invention of Television. Londres: Palgrave Macmillan.

Jenkins, H. (2008). Convergence culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona: Paidós.

Kaminker, A. (Productor ejecutivo) & Lerman, D. (Director). (2015). La casa. [Serie de televisión) Buenos Aires: Campo Cine.

Keslassy, E. (14 de mayo, 2015). Paris-Based Loco Films Launched, Sets Lerman’s ‘La Casa’. Variety. Recuperado de https://variety.com/2015/film/global/paris-based-loco-films-launched-sets-lermans-la-casa-exclusive-1201495840/

Larraín, P., Larraín, J.D., Poblete, A., Vesper, C. & Goldschmied, R. (Productores ejecutivos). (2019). La jauría. [Serie de televisión]. Chile: Fábula, TVN, Fremantle, Kapow.

Lerman, D. (Director). (2002). Tan de repente [Película]. Argentina-Holanda: Lita Stantic Producciones / NYLON Cine.

Lerman, D. (Director). (2006). Mientras tanto [Película]. Argentina-Francia: BD Cine, Instituto Nacional de Cine y Artes Audiovisuales (INCAA), Pyramide Productions.

Lerman, D. (Director). (2010). La mirada invisible. [Película].Argentina-Francia-España: El Campo Cine S.R.L.

Lerman, D. (Director). (2015). La casa [Serie de televisión]. Buenos Aires: Campo Cine.

Lingenti, A. (5 de octubre, 2015). Cromo, una serie federal. La Nación. Recuperado de https://www.lanacion.com.ar/espectaculos/cromo-una-serie-federal-nid1833685

Mills, B. (2013). “What does it mean to call television ‘cinematic’?”. En Television Aesthetics and Style (pp.57-669). New York: Bloomsbury Academic.

Peirano, M. P. (2018). Festivales de cine y procesos de internacionalización del cine chileno reciente. Cuadernos.Info, 43, 57-69. DOI: 10.7764/cdi.43.1485

Pousa, L. (2019). Las plataformas y la creación de contenidos mainstream: una aproximación a las nuevas «ficciones convergentes». Secuencias, 47, 5-32.

Powell, A. W. (15 de mayo, 2015). Toronto International Film Festival going Primetime with television programme. The Gate. Entertainment Magazine. Recuperado de https://www.thegate.ca/spotlight/tiff/023195/toronto-international-film-festival-going-primetime-with-television-programme/

Pritchard, T. (31 de enero, 2016). Rotterdam fest tunes back into TV. Screendaily. Recuperado de https://www.screendaily.com/rotterdam/rotterdam-fest-tunes-back-into-tv/5099614.article

Rosa, M. (Director). (2011). El aparecido. [Serie de televisión]. Salta: CHULO Productora Audiovisual.

Rodríguez Isaza, L. (2014). “De «gira» por los festivales: patrones migratorios del cine latinoamericano. Secuencias, 39, 65-82.

Scolari, C. (15 de junio, 2013). La tv después del broadcasting: hipertelevisión, redes y nuevas audiencias. Hipermediaciones. Recuperado de https://hipermediaciones.com/2013/06/15/la-tv-despues-del-broadcasting-hipertelevision-redes-y-nuevas-audiencias/

Scolari, C. (2008). Hacia la hipertelevisión. Los primeros síntomas de una nueva configuración del dispositivo televisivo. Diálogos de la Comunicación, 77, julio-diciembre, 1-9. Recuperado de file:///Users/carolinasoria/Downloads/Dialnet-HaciaLaHipertelevision-2694422%20(4).pdf

Soesanto, L. (2016). Catalogue International 45th Film Festival Rotterdam. Recuperado de https://issuu.com/iffr/docs/catalogue_iffr_2016_lr

Soria, C. (2018) Dramaturgos y cineastas en la televisión: nuevas series ficcionales en la Argentina. Revista Iberoamericana 69 (18), septiembre-diciembre, 207-223. DOI: http://dx.doi.org/10.18441/ibam.18.2018.69

Suar, A. & Andrasnik, D. (Productores ejecutivos). (2017). El jardín de bronce [Serie de televisión]. Argentina-Estados Unidos: Pol-Ka Producciones, HBO.

Thompson, K. (2003). Storytelling in Film and Televisión. Cambridge, Mass. u.a: Harvard University Press.

Van Vliet, A. (4 de febrero, 2016). Filmmakers on televisión. https://iffr.com/en/blog/filmmakers-on-television

Yudice, G. (mayo, 2003). Sistemas y redes culturales: ¿cómo y para qué? Trabajo presentado en el Simposio Internacional: “Políticas culturales urbanas: Experiencias europeas y americanas”, Bogotá.

Zafra, J. M. (2017). La televisión mutante. Evoca Comunicación e Imagen, 5-9.